اثر تعاملی نوع اطلاعات و تفاوت‌های سنی بر عملكرد حافظه آشكار و ناآشكار: شواهدی برای دیدگاه پردازشی حافظه


نویسنده
دكتر حسين زارع
سال انتشار:

چکیده مقاله

هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت های سنی و نوع اطلاعات (آزمایشگاهی و معمولی ) بر عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار انجام شد. به عبارت دیگر هدف پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که تفاوت در عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار به دلیل عوامل پردازشی است یا عوامل ساختاری (سیستم های متفاوت ). روش: 240 آزمودنی از دو گروه سنی بزرگسالان و کودکان به صورت تصادفی انتخاب شدند ؛ گروه کودکان و بزرگسالان به ترتیب از دانش آموزان و دانشجویان بودند. ابزار آزمون شامل اطلاعات معمولی و آزمایشگاهی بود که جهت سنجش حافظه آشکار (بازشناسی) و ناآشکار (تکمیل کلمه با حروف نخستین ) بر گروه های سنی مختلف به صورت آزمایشگاهی اجرا گردید . هر آزمون معمولی و آزمایشگاهی شامل 32 واژه بود که در تجار ب معمولی با فراوانی بالا و پایین بررسی SPSS استفاده گردید . داده های به دست آمده از طریق تحلیل واریانس و نرم افزار شد . یافته ه ا : نتایج نشان داد که عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار تحت تأثیر تفاوت های سنی و نوع اطلاعات است . همچنین بین تفاوت های سنی و نوع اطلاعات اثر تعاملی وجود داشت . نتیجه گیر ی : مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این بود که تفاوت در عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار به دلیل عوامل پردازشی است ، نه صرفاً این نکته که این دو حافظه از دو سیستم یا ساختار متفاوت برخوردار هستند.


فرم ثبت نظرات شما

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
 

نظرات کاربران:

تاکنون نظری برای این مقاله ثبت نشده است